Tuesday, 2 February 2016

EBRM BUKU RANCANGAN MENGAJAR ONLINE e-BRM RPH Online



FOLDER PANDUAN ICT

BENGKEL/ TAKLIMAT EBRM SMK LABIS 21 Januari 2018





BENGKEL EBRM SMK LABIS 10-11 Oktober 2017

1. Login Frog VLE terlebih dahulu. 

2. Selepas login ke Frog VLE, klik pada Quick Launch (Simbol Petir) dan Klik Google Drive.

3. Pastikan Frog VLE dan Google Drive (kedua-duanya) dibuka pada browser.

4. Sila klik link ini untuk membuka paparan site template (ebrm) kemudian duplicate.

5. Untuk arahan seterusnya: dapatkan File ebrm untuk di Upload ke google drive.

6. Dapatkan 17 Folder EBRM secara:
        a. Offline- Pendrive.
        b. Online- 

Folder File: Download Disini.
*Perlu unzip terlebih dahulu selepas download. Jika tiada software winzip atau winrar boleh download di sini.

7. Upload bahan yang di download tadi ke Google Drive.

8. Bina site di dalam frog vle dengan membuat duplicate site. Klik Di Sini


Link ke Frog VLE SMK Labis (Blog)

Soalan Lazim EBRM Klik Di Sini

Cara-Cara Menukar EBRM Kepada Mode Private
..................................................................................................................................................................

Link ke Frog VLE SMK Labis



Pelaksanaan VLE 2016 Daerah Segamat:

1. Pelaksanaan Buku Rekod Mengajar Online (e-BRM) kepada:

a) Sekolah rintis (SMK Buloh Kasap- showcase)
- dilaksanakan oleh semua guru

b) Guru rintis (penyelaras VLE semua sekolah)
- penyelaras VLE sahaja
- Pengetua/ Guru Besar menyemak RPH guru secara online (Yes Google drive) setelah di kongsi (share) oleh penyelaras VLE (mohon rujuk penyelaras VLE masing-masing)
- penggunaan BRM sedia ada diganti fail keras
- dilaksanakan selewatnya 1 Februari 2016
- digalakkan melaksanakan kepada guru lain di sekolah

PGB juga hendaklah memastikan:

2. Setiap guru telah dijadualkan dalam jadual waktu untuk mengintegrasi VLE Frog dalam PdP

3. Setiap guru telah membina laman pembelajaran VLE Frog dan menggunakannya untuk PdP serta memberi tugasan kepada murid sekurang-kurangnya sekali (1) dalam seminggu

4. Ibu bapa/ penjaga telah diberi ID dan kata laluan 1BestariNet sendiri dan anak mereka dengan efisien serta memahami kaedah memantau pembelajaran anak-anak melalui VLE Frog

5. Memastikan pengisian data yang diperlukan secara berkala dipatuhi
- analitik penggunaan vle setiap minggu- dipantau ppd
- data bilangan laman pembelajaran yang telah dihasilkan dan data speed test (setiap bulan)- dipantau pkg
- data vle sekolah gm1m

...

Panduan Menghasilkan Buku Rekod Mengajar Online Menggunakan Frog VLE dan 
Google Drive

Keperluan:

1. Akaun yes mail id dan password (sila hubungi penyelras VLE).
2. Peranti. Samada smartphone, laptop, notebook, chromebook atau lain-lain yang sesuai.

Berikut adalah panduan langkah demi langkah.

Langkah 1: Taip di google "SMK Labis Segamat". Klik pada senarai carian.



Langkah 2: Pada sidebar sebelah kanan, cari di bahagian aplikasi online - "Buku Rekod Online"



Langkah 3: Paparan Tajuk "BUKU REKOD MENGAJAR ONLINE e-BRM RPH Online" akan keluar.


Langkah 4: Klik pada "Link ke Frog VLE SMK Labis". Paparan log masuk ke Frog VLE akan keluar. Masukkan Yes ID anda.



Langkah 5: Selepas berjaya log masuk, pada sebelah kanan atas klik pada "Quick Launch" dan klik "Sites". Atau pada "Frog Drive" klik "Sites".




Langkah 6: Paparan pada menu "My Sites". 


Langkah 7: Klik pada "New Site".


Langkah 8: Isi maklumat Sites yang ingin dihasilkan berkaitan nama dan penerangan ringkas sites anda.


Langkah 9: Sila pilih tema dan ikon atau simbol sites anda. 


Langkah 10: Selepas sites anda dihasilkan, klik "EDIT" untuk melakukan proses penyuntingan.


Langkah 10: Untuk mempercepat proses ke "Yes Mail" atau "My Drive", sila gunakan link pada blog ini.


Langkah 11: Atau boleh juga klik pada menu "Quick Launch" seterusnya klik pada "Mail".


Langkah 12: Pada paparan "My Drive" klik "New Folder".
  

Langkah 12: Folder mengikut tahun dihasilkan, sebagai contoh "BUKU REKOD MENGAJAR 2016".





...

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.