.

Wednesday 9 October 2013

PENILAIAN PRESTASI DAN PENGEMASKINIAN MARKAH GURU (ePrestasi) 2013

PENILAIAN PRESTASI DAN PENGEMASKINIAN MARKAH GURU (ePrestasi) 2013

Berdasarkan mesyuarat pada minggu lepas berkenaan taklimat Sistem Maklumat Guru, SMG, guru-guru perlu mengemaskini sendiri berkenaan penilaian prestasi menggunakan borang yang akan disediakan oleh pihak pentadbir.


BAHAGIAN GURU

Sila download borang pemarkahan guru di sini e-Prestasi PBPPP (Baru- 8 Nov 2013).xls (DOWNLOAD)

Download juga nama pelajar mengikut kelas yang telah disedut dari APDM (DOWNLOAD)

PBPPP Simulasi Guru & GBK & GKMP (format excel, sila edit bahagian yang berkenaan).

Isi kandungan fail ini,
-untuk semua matapelajaran (kurikulum),
-untuk aktiviti kokurikulum
-bimbingan dan kaunseling/ Jurulatih Sukan
-instrumen keberhasilan

Arahan kepada guru:

1. Delete kelas yang tidak berkaitan, pastikan select yang paling kiri untuk delete.
2. Sila isi/ Kemaskini maklumat berkaitan yang bertanda WARNA KUNING sahaja. Jika ada sebarang masalah, sila hubungi Cikgu Hanif untuk bantuan teknikal.

Pembahagian Jam SMK Labis:

BAHAGIAN
TOV
ETR JAM AKTIVITI
JAM PERJUMPAAN
JAM AKTIVITI  ACARA SEKOLAH
JAM TUGASAN
LAIN-LAIN AKTIVITI
JIKA ADA = 1, 2, 3...
JIKA TIADA = KOSONGKAN
UNIT UNIFORM

36
27
5
4

SUKAN/ PERMAINAN

36
27
5
4

KELAB PERSATUAN

36
27
5
4





Nama Pelajar  UNIT BOMBA




*Khas Bahagian Guru Data/ Penyelaras ICT: Sila download borang asal e-prestasi (excel).
1. untuk membuat borang instrumen keberhasilan guru (modified version), sila pastikan tidak mengubah formula yang telah ditetapkan. Hanya perlu mengemaskini bahagian tertentu sahaja. Bahagian column yang ditambah pastikan formula yang sama ditetapkan. (untuk sebarang persoalan sila sms/whatsapp: +6O1946O3873).

='2.1;2.2;3.1;3.2(koko)'!T2

BAHAGIAN PENTADBIR

Pihak pentadbir akan menggunakan laman web ini (e-prestasi http://apps.moe.gov.my/smg/10/index.html ) untuk mengisi secara atas talian markah prestasi guru-guru.

Contoh borang pengisian markah boleh dilihat di sini (manual e-prestasi http://apps.moe.gov.my/smg/10/manual.html ).

Contoh borang instrumen (manual eprestasi) yang akan diisi oleh pentadbir adalah seperti berikut:








1) CALON
     NO. KAD PENGENALAN    :   
     NAMA    :   
     JAWATAN    :   
     GRED    :   
2) PENILAI
     NO. KAD PENGENALAN    :   
     NAMA    :   
     JAWATAN    :   
     GRED    :   
     KOD & NAMA SEKOLAH    :   
     PPD    :


BIL
KRITERIA
ARAS PENILAIAN
KAEDAH
PENILAIAN
D1 D1 NILAI PROFESIONAL
E1
ELEMEN NILAI PROFESIONAL
A1.1
AMALAN PROFESIONAL
4
3
2
1
D
A1.2
HUBUNGAN DENGAN MURID
4
3
2
1
D
E2
SAHSIAH
A2.1
MENGUTAMAKAN PENCAPAIAN
4
3
2
1
AD
A2.2
KEPANTASAN BERTINDAK
4
3
2
1
A
A2.3
KEMATANGAN EMOSI & KEYAKINAN DIRI
4
3
2
1
D
A2.4
BUDAYA KERJA SEPASUKAN
4
3
2
1
AD
A2.5
BERFOKUSKAN PELANGGAN
4
3
2
1
A
A2.1
KEPANTASAN BERTINDAK
4
3
2
1
A
A2.2
KEMATANGAN EMOSI DAN KEYAKINAN DIRI
4
3
2
1
D
A2.3
KERJA BERPASUKAN
4
3
2
1
ABD
A2.4
BERFOKUSKAN PELANGGAN
4
3
2
1
A
E3
POTENSI
A3.1
KEPIMPINAN BERWAWASAN & MEMBUAT KEPUTUSAN
4
3
2
1
A
A3.2
MENYESUAIKAN PERUBAHAN
4
3
2
1
A
A3.3
KEINGINAN MENIMBA PENGETAHUAN
4
3
2
1
AD
A3.4
PEMIKIRAN KREATIF DAN INOVATIF
4
3
2
1
A
A3.2
MENGURUS PERUBAHAN
4
3
2
1
A
A3.3
PEMIKIRAN KREATIF DAN INOVATIF
4
3
2
1
A
E4
ELEMEN KEILMUAN DAN PENGETAHUAN
A4.1
DASAR-DASAR KERAJAAN
4
3
2
1
AB
A4.2
PERATURAN DAN PEKELILING
4
3
2
1
B
A4.3
PENGUASAAN KEPAKARAN BIDANG TUGAS
4
3
2
1
A
A4.4
PENTAKSIRAN
4
3
2
1
AD
D2 D2 AKTIVITI LUAR BILIK DARJAH/ KOKURIKULUM
E1
KOKURIKULUM/ SUKAN
A1.1
AKTIVITI KOKURIKULUM/ SUKAN
4
3
2
1
A
E2
TUGASAN KHAS
A2.1
TUGASAN KHAS
4
3
2
1
A
D3 D3 SUMBANGAN PROFESIONAL
E1
SUMBANGAN PROFESIONAL
A1.1
BIMBINGAN DAN MOTIVASI (COACHING AND MENTORING)
4
3
2
1
A
A1.2
SUMBANGAN
4
3
2
1
A
D4 D4 KEMAHIRAN
E1
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN (PdP)
A1.1
PENGETAHUAN
4
3
2
1
AB
A1.2
PERANCANGAN
4
3
2
1
AB
A1.3
PENYAMPAIAN
4
3
2
1
C
A1.4
PENGGUNAAN SUMBER PENDIDIKAN
4
3
2
1
A
A1.5
KEMAHIRAN KOMUNIKASI
4
3
2
1
C
A1.6
TEKNIK PENYOALAN
4
3
2
1
ACD
A1.7
PENGLIBATAN DAN PENGUASAAN PEMBELAJARAN MURID
4
3
2
1
C
A1.8
PENTAKSIRAN PRESTASI MURID
4
3
2
1
C
E1
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL
A1.1
MENGUTAMAKAN PENCAPAIAN
4
3
2
1
AB
A1.2
PERANCANGAN DAN PEMBANGUNAN PENGAJARAN
4
3
2
1
A
A1.3
PERKONGSIAN PENGETAHUAN DAN PENGALAMAN
4
3
2
1
AB
A1.4
BERFOKUSKAN KURIKULUM
4
3
2
1
A
A1.5
PENYELIAAN DAN PEMANTAUAN
4
3
2
1
A
A1.6
MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
4
3
2
1
AC
E2
PENGURUSAN
A2.1
KOKURIKULUM
4
3
2
1
A
A2.2
HAL EHWAL MURID (HEM)
4
3
2
1
A
A2.3
KEWANGAN
4
3
2
1
A
A2.4
PEMBANGUNAN FIZIKAL
4
3
2
1
A
A2.5
SUMBER MANUSIA
4
3
2
1
A
A2.6
MAKLUMAT
4
3
2
1
A
E3
KEPIMPINAN ORGANISASI
A3.1
PENGURUSAN ORGANISASI
4
3
2
1
AB
A3.2
PROAKTIF DALAM TINDAKAN
4
3
2
1
A
A3.3
BIMBINGAN DAN PEMENTORAN
4
3
2
1
AB
A3.4
MENGURUSKAN PIHAK BERKEPENTINGAN
4
3
2
1
A
E4
KEMAHIRAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK)
A1.1
PENGUASAAN TMK DALAM PENGURUSAN
4
3
2
1
ABD
E2
JURULATIH SUKAN
A2.1
PERANCANGAN PROGRAM LATIHAN SUKAN(PERIODISASI)
4
3
2
1

A2.2
PENGURUSAN SESI LATIHAN SUKAN
4
3
2
1

A2.3
PENGGUNAAN SUMBER / PERALATAN SUKAN
4
3
2
1

A2.4
KOMUNIKASI BERKESAN
4
3
2
1

A2.5
PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN
4
3
2
1

E3
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
A3.1
PERANCANGAN DAN HALA TUJU
4
3
2
1

A3.2
PENGURUSAN FAIL DAN BUKU REKOD PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
4
3
2
1

A3.3
PENGURUSAN BILIK BIMBINGAN DAN KAUNSELING
4
3
2
1

A3.4
PENGURUSAN KHIDMAT PELANGGAN
4
3
2
1

A3.5
LAPORAN SESI KAUNSELING / BIMBINGAN DAN DOKUMENTASI PROGRAM B&K
4
3
2
1

A3.6
MENANGANI RISIKO
4
3
2
1

E4
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
A4.1
PENGENDALIAN SESI KAUNSELING / BIMBINGAN
4
3
2
1

A4.2
MENYEBARLUASKAN (OUTREACH) PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
4
3
2
1

A4.3
MELAKSANAKAN PROGRAM PERKEMBANGAN, PENCEGAHAN DAN PEMULIHAN SAHSIAH DIRI MURID
4
3
2
1

A4.4
PENGENDALIAN UJIAN PSIKOLOGI
4
3
2
1

A4.5
PENGENDALIAN KAUNSELING BRFOKUS DISIPLIN
4
3
2
1

A4.6
MEMBANTU MENYELESAIKAN MASALAH & MEMBUAT KEPUTUSAN
4
3
2
1

A4.7
PENGENDALIAN KELAB KAUNSELING DAN KERJAYA & PEMBIMBING RAKAN SEBAYA (PRS)
4
3
2
1

D5 D5 KEBERHASILAN MURID
E1
PEMBELAJARAN
A1.1
INTERAKSI MURID
4
3
2
1
BC
A1.2
PENGETAHUAN DAN KEFAHAMAN
4
3
2
1
ABC
A1.3
KEMAHIRAN BERFIKIR
4
3
2
1
ABC
A1.4
ADAB ILMU
4
3
2
1
ABC
A1.5
PENCAPAIAN MURID
4
3
2
1
BC
E2
KOKURIKULUM (Sukan/Kesenian/Badan Beruniform/Kelab/Persatuan
A2.1
KEHADIRAN MURID
4
3
2
1
AC
A2.2
PENGLIBATAN MURID
4
3
2
1
AC
A2.3
PERKEMBANGAN POTENSI MURID
4
3
2
1
ABC
A2.4
PENCAPAIAN MURID
4
3
2
1
ABC
E3
SAHSIAH
A3.1
KEMAHIRAN INTARPERSONAL/PERIBADI
4
3
2
1
ABC
A3.2
KEMAHIRAN INTARPERSONAL/SOSIAL
4
3
2
1
ABC
A3.3
KESEDARAN PERSEKITARAN (ENVIRONMENTAL AWARENESS)
4
3
2
1
ABC
D6 D2 HUBUNGAN LUAR
E1
HUBUNGAN LUAR
A1.1
HUBUNGAN LUAR
4
3
2
1
A
D7 D3 SUMBANGAN
E1
SUMBANGAN
A1.1
SUMBANGAN PROFESIONAL
4
3
2
1
A
A1.2
SUMBANGAN DI LUAR TUGAS RASMI
4
3
2
1
A
D9 D5 KEBERHASILAN SEKOLAH
E1
PENTADBIRAN DAN KURIKULUM
A1.1
PENILAIAN DALAMAN
4
3
2
1

A1.2
PEPERIKSAAN AWAM
4
3
2
1

A1.3
EKUITI - MURID GAGAL DALAM 1/LEBIH MATA PELAJARAN KRITIKAL (PEPERIKSAAN AWAM)
4
3
2
1

E2
HAL EHWAL MURID
A1.1
DISIPLIN MURID
4
3
2
1

A1.2
KEHADIRAN MURID
4
3
2
1

A1.3
KESELAMATAN DAN KESEJAHTERAAN MURID
4
3
2
1

E3
KOKURIKULUM
A1.1
PENCAPAIAN SUKAN DAN PERMAINAN
4
3
2
1

A1.2
PENCAPAIAN KOAKEDEMIK
4
3
2
1

A1.3
PENCAPAIAN UNIT BERUNIFORM
4
3
2
1

E4
GPK PETANG/TINGKATAN 6/PRA U/PENDIDIKAN KHAS
A1.1
KURIKULUM
4
3
2
1

A1.2
HAL EHWAL MURID
4
3
2
1

A1.3
KOKURIKULUM
4
3
2
1

E5
SUKAN
A1.1
PENCAPAIAN SUKAN (INDIVIDU)
4
3
2
1

A1.2
PENCAPAIAN SUKAN (BERPASUKAN)
4
3
2
1

A1.3
PENCAPAIAN SUKAN (OLAHRAGA)
4
3
2
1

E6
GURU
A1.1
KEHADIRAN GURU
4
3
2
1
















No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.